Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.
Julien Gosselin bewerkte en regiseerde de Vallende Man van Don Delillo voor ITA (Internationaal Theater Amsterdam).
Gosselin sprak openhartig over zijn artistieke praktijk en over de mogelijkheden die zijn status als ‘nieuwe grote naam’ in het Europese theater biedt. Dat wil zeggen: er is ruimte om te mislukken. Maar dit stelt hem evengoed voor moeilijkheden. Zo zetten de vragen van verschillende Europese huizen om voor hen te regisseren druk op de werking van zijn eigen gezelschap.
Kortom, het gesprek bood een boeiend inzicht in hoe een gezelschap start op de toneelschool van Lille (Ecole du Théâtre du Nord) en tien jaar later op de grote Europese podia speelt.
Iedere week leest Tibaldus in groep stukken, met de bedoeling er daar uiteindelijk eentje uit te kiezen voor de nieuwe voorstelling.
vandaag: In de eenzaamheid van de katoenvelden van Bernard-Marie Koltès
De makers van P.U.L.S. woonden de repetitie van Dood in Venetië, onder regie van Ivo Van Hove bij.
Daarna gingen ze in gesprek met Jan Versweyveld, die de scénografie verzorgde.
'Het is waar: new skin is geen monoloog, het is een overdonderende polyfonie. Wat een tekst, wat een performance. Wat een voorstelling.'
-Evelyne Coussens in Theaterkrant, 20 maart 2019-
Lees de volledige recensie hier
Verder lezenDe weerbarstige kracht van het ding
'Voorstellingen van Sarah Vanhee, Jokiniemi en Hannah De Meyer laten zien dat het theater de uitgelezen plek vormt om een andere, wederkerige relatie met materie te ontwikkelen.'
Lees het volledige artikel door Lieze Roels hier