Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.
Bart Meuleman gaat in gesprek met Max Pairon die samen met Bosse Provoost en vier andere makers deel uitmaakt van de artistieke kern van Matisklo. Zij gaan op zoek naar de limieten van het uitspreekbare en afbeeldbare aan de hand van gedichten van Paul Celan, kostuums die een mens opslokken en hoopjes bezielde materie.
Verder lezenTessa Vannieuwenhuyze dook in het rijke theatrale universum van Lisaboa Houbrechts en Kuiperskaai waar lagen van geschiedenis, installatiekunst en Shakespeare's taal elegant worden samengebracht in een explosief geheel.
Lees hier het volledige interview.
Bart Meuleman gaat in gesprek met Ezra Veldhuis die samen met Bosse Provoost en vier andere makers deel uitmaakt van de artistieke kern van Matisklo. Zij gaan op zoek naar de limieten van het uitspreekbare en afbeeldbare aan de hand van gedichten van Paul Celan, kostuums die een mens opslokken en hoopjes bezielde materie.
Verder lezen1095 was te gast op EXPLO I, een tweedaags multidisciplinair evenement met concerten, theater, film en tentoonstellingen.
Joeri Happel tijdens de repetitie van Matisklo in de grote zaal van de Bourla
Bosse Provoost aan het werk in de grote zaal van de Bourla
Timeau De Keyser gaat voor rekto:verso in gesprek met critica Charlotte De Somviele over de positie van ideologie in theater.
Makers en critici willen en kunnen vandaag niet om de werkelijkheid heen. Dat was vroeger niet anders, maar de huidige generatie lijkt toch politiek bewuster dan de vorige. Is dat zo? En volgt hieruit dat de kritiek het theater vooral ideologisch taxeert, en ethiek in de plaats stelt van esthetiek? Of zijn dat de polen waar we in de praktijk – het theatermaken én de kritiek – eigenlijk weinig mee kunnen aanvangen?
Lees het integrale artikel hier.
De film 'Etangs Noirs' van Timeau De Keyser en Pieter Dumoulin ging zondag in première op Film Fest Gent en werd er bijzonder warm ontvangen!
Dinsdag internationale première op BFI London Filmfestival.