Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.
Het is een realiteit dat onze lichamen gruwelijk materieel zijn, ze zijn de ultieme herinnering aan de eigen dood en aan dierlijkheid. Samen met Max Pairon tracht Bosse Provoost in Matisklo uitdrukking te geven aan wezens die mens noch dier, levend noch dood genoemd kunnen worden door lichamen te maken uit materialen als hout, papier en aluminium. Ook dichter Paul Celan verkent in zijn gedichten een wereld die zich buiten mens en taal bevindt. Pas wanneer de vanzelfsprekendheid van dat wat we als ‘menselijk’ beschouwen wegvalt, is er mogelijkheid tot de fundamentele reflectie van wat ‘mens zijn’ betekent.
Matisklo gaat 14 november in première in de Bourlaschouwburg waarvoor ze de komende twee weken repeteren in de De Brakke Grond, Amsterdam.
Tekstrepetitie met Joeri Happel en Benjamin Cools
Tekstrepetitie van Matisklo met Bosse Provoost, Ezra Veldhuis, Geert Belpaeme en Max Pairon
Bosse Provoost presenteerde de 'mensomvattende' kostuums die Max Pairon ontwikkelde en deel uitmaken van zijn nieuwe productie Matisklo.
Zoon Victor Lauwers en moeder Grace Ellen Barkey presenteerden een fragmentje uit Hamlet als respectievelijk Hamlet en Gertrude. Een productie van Kuiperskaai, onder regie van Lisaboa Houbrechts.
Hannah De Meyer voerde een tekstfragmentje uit haar nieuwe productie new skin op, dit onder muzikale begeleiding van Jesse Vandamme.
Acteurs Hendrik Van Doorn, Simon De Winne, Hans Mortelmans en vocalist Sander De Winne droegen voor het eerst een fragmentje uit de nieuwe productie Het Huwelijk voor. Naar een tekst van Witold Gombrowicz, onder regie van Timeau De Keyser.
Deze week volgden Lisaboa, Timeau, Bosse en Hannah een vierdaagse lichtworkshop onder leiding van Fabiana Piccioli (Grensgeval, Vergeef ons).