BART MEULEMAN: Filip, hoe lang werk jij hier al?
FILIP VAN BERENDONCKS: Van augustus 1999. Dit is mijn tweeëntwintigste seizoen.
BART: Een ancien.
FILIP: Toch één van de.
BART: De Bourlaschouwburg, en dan bedoel ik de scène en alles wat er onder de kap zit, zeg maar het dak boven de scène, wat is dat voor jou?
FILIP: Een unieke werkplek. Ik ben fier dat ik hier elke dag mag werken. Als je op de scène komt gestapt zie je niks – of eigenlijk heel veel: de enorm schone lege kap, de bruggen… –, maar een paar uur later kan er gewoon een living staan. Die werd vlug eventjes opgebouwd. De dag nadien is ze weer weg. Een wonderbaarlijke omgeving is het.
BART: Wat betekenen de manuele trekken voor jou?
FILIP: Alles. Toen ik hier begon, was het gangbaar dat je eerst een jaar ‘in huis’ werkte voor je mee mocht toeren: de producties mee opstarten, receptief werk doen… En toen vroeg men mij of ik de trekkenwand wilde doen. De Charles heeft mij dan onder zijn vleugels genomen en mij de knepen van het vak geleerd.
BART: Ga je het missen als er hier elektrische trekken komen?
FILIP: Zeker en vast.
BART: Je kiest dus niet voor het comfort, maar voor de ambacht van de trekkenbediening?
FILIP: Er zijn niet veel theaters meer in Europa die zo’n oude houten infrastructuur hebben, in feite is het een museumstuk. Ik ben er fier op dat wij dat hebben. We hebben veel moeite moeten doen om die te mogen verbouwen, maar – oké, elektrische trekken zijn minder belastend voor je rug, maar je ziet dat het niet meer door mensen wordt gedaan, maar door een machine. Ik ben misschien van de oude stempel, maar ik weet: elke computer crasht ooit. Wat doe je op zo’n moment, als je midden in een voorstelling zit? Met manuele trekken kun je op alles inspelen. Het is mijn stiel die gewoon verdwijnt.
BART: Heb je bij Indoor Weather het gevoel dat jouw functie anders is dan bij andere voorstellingen?
FILIP: Op zich niet. Het blijven changementen. En ik kan de voorstelling natuurlijk zelf nooit zien. Je wordt er wel meer bij betrokken, de trekken worden meer besproken. Het grootste verschil is dat er boven op de bruggen plots zes mensen staan, en die hebben geen ervaring met de trekkenwand. Je moet bijvoorbeeld weten dat je de remmen van het systeem heel zacht moet lossen. Een trek kan anders omhoog schieten en door het plafond gaan.
BART: Jij bent de man die de ploeg aanstuurt?
FILIP: We werken samen, en ze vragen raad aan mij omdat ik er het meest in bedreven ben. Maar het wordt door veel mensen onderschat.
← Ga terug