Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.
Lisaboa Houbrechts (1992) voltooide in 2016 de masteropleiding Drama aan de School of Arts|KASK Gent. Ze is schrijver en regisseur. Houbrechts evoceert de geschiedenis en het klassieke repertoire in een rituele daad en toont de mens in een keten van driften. De voorstellingen van Lisaboa Houbrechts & Kuiperskaai waren barok, brutaal, maar ook speels en ontwapenend. Met Bruegel (2019) – het eerste werk dat ze onder eigen naam maakt – slaat Lisaboa Houbrechts een nieuwe weg in. “Bezwerend en uitdagend theater,” vond De Morgen over dit totaalspektakel. Het is Lisaboa’s persoonlijkste werk tot nog toe.
Lisaboa Houbrechts (1992) voltooide in 2016 de masteropleiding Drama aan de School of Arts|KASK Gent. Lisaboa Houbrechts maakte haar eerste voorstellingen als schrijver en regisseur voor het gezelschap Kuiperskaai dat ze samen met Romy Louise Lauwers, Victor Lauwers en Oscar van der Put in 2012 had opgericht. Kenmerkend waren reeds toen al een grote cast, grillige interactie tussen beeld en tekst, en een intelligente kruising van verschillende disciplines: performance, muziek, choreografie, literatuur en beeldende kunst. Dat blijkt al uit het vroege werk o.a. De Schepping/The Creation (2013) en The Goldberg Chronicles (2014), dat door de pers “een immense clash van energieën” werd genoemd: “de taal is kleur, het spel is beeld, de muziek is verf.” In 2016 maakte ze grote indruk met haar wervelende bewerking van Shakespeares The Winter’s Tale, en in september 2017 ging 1095 in première, naar een tekst van Victor Lauwers. “Durf en spelplezier spatten (er)van (af)”, schreef Lotte Philipsen in Knack. Lisaboa Houbrechts evoceert de geschiedenis en klassiek repertoire in een rituele daad en toont de mens in een keten van driften. Dat was eens te meer duidelijk in haar eigenzinnige bewerking van Hamlet (première september 2018 op Love at first Sight III). Daar zette ze het vrouwelijk perspectief centraal en bracht Gertrude, de moeder van Hamlet, naar het hart van de voorstelling. “Lisaboa Houbrechts maakt zich met een uitgesproken hedendaagse onstuimigheid meester van Shakespeares mythische verhaal (...) Ze steekt de draak met de almachtige mannelijkheid, kiest partij voor Gertrude en staat uitdrukkelijk aan de kant van de vrouwen, die zegevierend uitgebeeld worden tegenover de maskerade van het patriarchaat.” (Julien Bécourt in Mouvement)
Met Bruegel (2019) – het eerste werk dat ze onder eigen naam maakt – slaat Lisaboa Houbrechts een nieuwe weg in. Bruegel schetst doorheen een reis in de tijd een caleidoscopisch portret van Pieter Bruegel de Oude en het tijdperk waarin hij leefde. Dé centrale figuur is echter de Dulle Griet, de meest beruchte creatie van de oude meester: de vrouw die als ‘manwijf’ wordt beschimpt omdat ze objecten zou roven voor de hel. In Houbrechts’ interpretatie probeert ze die objecten – getuigenissen van kwetsbare en naamloze levens – juist te redden van de verpletterende werking van de geschiedenis en de machten die haar verloop bepalen. Tegelijk twijfelt Griet met groeiende wanhoop aan haar eigen identiteit. Ver voorbij elk binair denken spreekt deze voorstelling over het verlangen om wat men ambigu en verwerpelijk noemt als fluïde te aanvaarden, dit te omarmen en uit te dragen. De – zowel gecomponeerde als geïmproviseerde – live muziek draagt daartoe bij: die gaat een spannende dialoog aan met het wervelende theater dat op scène te zien is. Het Noord-Franse barokensemble Harmonia Sacra en kamancheh-speler Mostafa Taleb tekenen voor een rijk muzikaal palet dat meerdere eeuwen én culturen overspant. “Bezwerend en uitdagend theater,” vond De Morgen over dit totaalspektakel. Het is Lisaboa’s persoonlijkste werk tot nog toe.
Houbrechts zet haar interesse in live muziek op scène verder in haar volgende project I Silenti (première januari 2021). Fabrizio Cassol, die Lisaboa leerde kennen tijdens haar stage voor Requiem pour L., een gezamenlijke creatie van Cassol en Alain Platel, vroeg haar om voor het Théâtre de Namur I Silenti te regisseren. Dit bijzondere verhaal vertrekt vanuit de figuur van Tcha Limberger, een befaamde blinde Roma-muzikant. Hij wil de verbinding leggen tussen de Porajmos, de vergeten Roma-genocide tijdens W.O.II, en fragmenten uit de madrigalen van Monteverdi die spreken over liefde en oorlog. Twee werelden dialogeren met elkaar en vervloeien in elkaar. I Silenti is als een gedicht dat niet alleen verhaalt over de Roma maar over iedereen die het zwijgen is opgelegd.
Inmiddels is Lisaboa Houbrechts ook begonnen met het schrijven van een drieluik, een familie-epos dat zich afspeelt van 1930 tot 2010. De realisatie van dit drieluik is gepland vanaf 2022.
Lisaboa deed stage bij Alain Platel (Réquiem pour L.; samen met Fabrizio Cassol) en Jan Lauwers (Al het goede).
Lees hier het gesprek met Lisaboa Houbrechts.
Lisaboa Houbrechts is ter voorbereiding van de voorstelling I Silenti in Madras aan het werk met de Indiase danseres Shantala Shivalingappa. Toneelhuis en Les Ballets C de la B coproduceren deze voorstelling van Théâtre de Namur, Lisaboa Houbrechts regisseert.
Vanuit de figuur van Tcha Limberger, de blinde Romamuzikant, legt I Silenti de verbinding tussen de Porajmos, de vergeten Romagenocide tijdens WO II, en fragmenten uit de madrigalen van Monteverdi die spreken over liefde en oorlog. Twee werelden dialogeren met elkaar en vervloeien in elkaar.
Verder lezen
Radio Toneelhuis: lockdown Radio vanuit de Bourla. Lisaboa Houbrechts en Anna Luyten leggen hun oor te luisteren bij trouwe bezoekers van de Bourla voor een reeks ontmoetingen die steeds vertrekken vanuit… hun vaste theaterstoel.
Beluister hier de negende aflevering van Radio Toneelhuis: Stemmen van verlaten stoelen.
In Ballets C de la B zijn de repetities voor I Silenti gestart. De muzikanten en danseres komen uit India, Spanje, Schotland en Bulgarije, het was dan ook een waar huzarenstukje om dat in coronatijden praktisch te regelen! In het decoratelier in Toneelhuis wordt intussen het decor voorbereid en de kostuumontwerpster werkte de afgelopen weken in haar atelier in Brussel naarstig door om de eerste silhouetten klaar te krijgen voor het pasmoment deze week. Vanaf midden december verhuist de ploeg voor de repetities naar de grote scène in Théâtre de Namur. Toneelhuis en Les Ballets C de la B coproduceren deze voorstelling van Théâtre de Namur.
Update coronamaatregelen
De Vlaamse overheid besliste gisteren om ook de theaters tijdelijk te sluiten om zo de verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen. We respecteren deze beslissing, want de cijfers zijn dramatisch en de zorgsector staat zwaar onder druk, en wij kunnen als culturele sector niet anders dan ons solidair opstellen en onze verantwoordelijkheid nemen.
Lisaboa Houbrechts buigt zich met studenten van diverse theaterscholen over Antigone. De integrale tekstlezing zal op 24 september 2020 te zien zijn in deSingel tijdens Love at first Sight #5.
Verder lezenDe Acteursgilde nomineerde Louise Bergez voor meest gewaardeerde vrouwelijke prestatie voor haar rol in Bruegel.
De andere genomineerden zijn Sofie Decleir (Frontaal), Janne Desmet (Zwins), Ineke Nijssen (Anansi) en Els Dottermans (Wie is Bang?).
Proficiat aan alle genomineerden!
Maatregelen COVID-19
In het licht van de maatregelen tegen het coronavirus ziet Toneelhuis zich genoodzaakt om alle geplande voorstellingen in de Bourla en op reis tot eind juni af te gelasten. In een theater is het immers onmogelijk de zo belangrijke social distancing te garanderen en de gezondheid van ons publiek staat nu voorop.
Zorg goed voor elkaar. Toneelhuis hoopt, net als u, dat de verspreiding van het coronavirus snel bedwongen raakt. En dat we elkaar snel terugzien, in goede gezondheid!