Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.
Ferre Marnef tijdens de repetitie van Het Huwelijk
Timeau De Keyser en Tibaldus repeteren met Het Huwelijk
Simon De Winne en Hendrik Van Doorn tijdens de repetitie van Het Huwelijk
Hannah De Meyer's Levitations won op BE Festival de 'New Cambridge Junction Prize'.
Tibaldus gaat op Love at first Sight 2018 in première met Het Huwelijk naar de tekst van Pools auteur Witold Gombrowicz.
Gombrowicz werd in 1904 geboren en verhuisde voor een studie rechten naar Warschau. Bij het uitbreken van WOII was hij net op missie als verslaggever in Argentinië. Bijgevolg besloot hij daar vrijwillig in ballingschap te gaan tot en met 1963. Hij had toen al enkele van zijn later gelauwerde werken geschreven zoals het theaterstuk Yvonne, prinses van Bourgondië (1935) en de roman Ferdydurke (1937), in 1953 begon hij aan zijn dagboek. Gestuurd door een kritische blik op Polen zet hij hierin zijn theorieën grondig uiteen, onder meer die van de Vorm. Onder Vorm verstond hij voornamelijk conventie. Gedurende zijn hele leven worstelde hij met het idee dat een vastgelegde Vorm de menselijke conditie bepaalt. Mensen drukken zich naar buitenwereld uit zoals ze denken te moeten verschijnen, opgelegd door de ander, de cultuur en de maatschappij. Om zich hieruit te bevrijden moet men trachten te streven naar een soort van vormloosheid, een staat van voortdurende evolutie. Communisme was in zijn ogen een tirannieke uiting van die Vorm-theorie daar de ideologie zijn aanhangers oplegt om zich volledig te onderwerpen aan de autoriteit van anderen.
Het fragment ‘Donderdag’ schreef Gombrowicz in 1954 toen hij voor een Poolse bank in Buenos Aires werkte, nog steeds levend in grote armoede. De distributie van het dagboek werd nog tot na zijn dood verboden in Polen, pas in de jaren 80 werd het in een gecensureerde versie gepubliceerd.
DONDERDAG:
Verder lezen
Première van Falsestuff, een voorstelling van Nao Albet en Marcel Borras. Lisaboa Houbrechts werkte mee aan de regie en dramaturgie.
Verder lezenKuiperskaai speelde dinsdag 1095 voor een volle zaal op het Maltafestival in Poznań
Naar aanleiding van de lezing in Slogi (Sloveens instituut voor theater) te Ljubljana schreef Bart Meuleman een essay dat een inkijk geeft in de totstandkoming en de werking van P.U.L.S.. De tekst kan u hier integraal lezen.
Verder lezenBart Meuleman en Dina Dooreman werden uitgenodigd door het Glej theater om een lezing over de werking van P.U.L.S. te houden in Slogi (Sloveens instituut voor theater) in Ljubljana.
Tibaldus tijdens de eerste lezing van Het Huwelijk, een tekst van Witold Gombrowicz