Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.
Bosse Provoost (1993) voltooide in 2016 de masteropleiding Drama aan de School of Arts|KASK Gent. Zijn voorstellingen bestaan uit “composities van lichtverschuivingen, stiltes, ritmische spielereien en half-menselijk aandoende figuren”. Zijn eerste voorstellingen maakte hij met Kobe Chielens, waarin ze samen vaak de fysieke taal van tekenfilmfiguren opzochten. Recenter werk verkent het gebied tussen theater, performance en installatiekunst. Theaterruimtes worden geactiveerd tot ‘omgevingen’ waarin alles wat zich in een zaal bevindt de mogelijkheid in zich draagt om te spreken. Matisklo (2018) is een uitdagende zoektocht naar wat afbeeldbaar en uitspreekbaar is van de aardedonkere gedichten van de joods-Roemeense dichter Paul Celan. In SUN-SET (2020), gemaakt met Ezra Veldhuis, staat de evocatieve werking van licht en duisternis op een toeschouwer centraal. Het is een intieme performance die je zintuigen op scherp zet en speelt op de grens tussen waarneming en verbeelding.
Bosse Provoost (1993) studeerde in 2016 af aan de masteropleiding Drama aan de School of Arts|KASK Gent. Zijn voorstellingen bestaan uit “composities van lichtverschuivingen, stiltes, ritmische spielereien en half-menselijk aandoende figuren”. In 2015 maakte hij twee voorstellingen met Kobe Chielens. Herberg, een weids en adembenemend anti-spektakel, speelde bij zonsondergang, onder een snelwegviaduct en op grote afstand van het publiek. In Moore Bacon! werd er met miniem licht in een aardedonkere ruimte een radicaal spel met ‘zintuiglijke onderprikkeling’ gespeeld, waardoor de toeschouwer onmogelijke beelden waarnam. De voorstelling won de Jong Theaterprijs op Theater Aan Zee en Het Debuut op ITs Festival Amsterdam, en tourde in België en Nederland. “Een ongelofelijk sterke voorstelling”, stond in het juryverslag van TAZ.
In 2017 maakt Bosse The Act of Dying met het collectief de polen, waarin drie spelers een geanimeerd spel van sterven en verrijzen spelen. Een bewegend houten raamwerk gaf tegenspel op de tonen van Gorecki’s Derde Symfonie. In Matisklo (2018) dat hij maakte met o.m. Ezra Veldhuis verfijnde Bosse Provoost zijn zoektocht naar de limieten van het uitspreekbare en afbeeldbare. De voorstelling werd opgebouwd rond de gedichten van Paul Celan, waarin ieder woord als een opgeraapte steen is die vanuit meerdere richtingen bekeken kan worden. De twee acteurs werden in hun ‘betekenisjacht’ (dixit Celan) met gedichten vergezeld door figuren in enkele radicale, ‘mensomvattende’ kostuums van Max Pairon. Carl De Strycker, hoofdredacteur van Poëziekrant: “Zelden beleefde ik zo’n bevreemdende theateravond, maar ook nooit eerder had ik het gevoel dat poëzie accurater op scène werd gebracht.”
Het recente SUN-SET (2020), gemaakt met Ezra Veldhuis, verkent hoe een 'kosmogonisch moment' kan worden verbeeld, het fragiele moment waarop 'niets' omslaat in 'iets'. Schipperend tussen licht en duisternis, abstractie en figuratie, roept SUN-SET bastaardwerelden op, in een theaterzaal die zelf wel lijkt te leven. “Het briljante van de voorstelling is dat ze vertrekt van oude, bekende beeldformules waarin ‘licht’ voor een theatraal idee van ‘waarheid’ en ‘schepping’ staat om elders uit te komen. Ze laat ons zien dat we die werkelijkheid zelf produceren." Pieter T’Jonck.
Voor het najaar 2021 staat een nieuwe productie op het programma, Indoor Weather, een locatievoorstelling in het theater. Meestal staat het apparaat van een theaterzaal ten dienste van een regisseur en zijn of haar performers. Een groot deel van wat zich effectief in deze ruimte afspeelt, is onzichtbaar en onhoorbaar. Indoor Weather wil deze verhoudingen bevragen en binnenste buiten keren. De ecologische catastrofe is een uitnodiging om een poëticale omslag te maken in de grote zaal, een ruimte die traditioneel de mens als middelpunt der dingen plaatst. De speakers spreken, de schijnwerpers treden in de spotlight, het wegrennende mannetje op het nooduitgangsbord raakt geen meter vooruit.
Bosse liep inmiddels stage bij Jan Lauwers (Oorlog en Terpentijn), Ivo van Hove (Een klein leven) en Guy Cassiers (Bagaar).
Lees hier het gesprek met Bosse Provoost.
Bart Meuleman gaat in gesprek met Ezra Veldhuis die samen met Bosse Provoost en vier andere makers deel uitmaakt van de artistieke kern van Matisklo. Zij gaan op zoek naar de limieten van het uitspreekbare en afbeeldbare aan de hand van gedichten van Paul Celan, kostuums die een mens opslokken en hoopjes bezielde materie.
Verder lezenJoeri Happel tijdens de repetitie van Matisklo in de grote zaal van de Bourla
Bosse Provoost aan het werk in de grote zaal van de Bourla
Naar aanleiding van de lezing in Slogi (Sloveens instituut voor theater) te Ljubljana schreef Bart Meuleman een essay dat een inkijk geeft in de totstandkoming en de werking van P.U.L.S.. De tekst kan u hier integraal lezen.
Verder lezenBart Meuleman en Dina Dooreman werden uitgenodigd door het Glej theater om een lezing over de werking van P.U.L.S. te houden in Slogi (Sloveens instituut voor theater) in Ljubljana.
Het is een realiteit dat onze lichamen gruwelijk materieel zijn, ze zijn de ultieme herinnering aan de eigen dood en aan dierlijkheid. Samen met Max Pairon tracht Bosse Provoost in Matisklo uitdrukking te geven aan wezens die mens noch dier, levend noch dood genoemd kunnen worden door lichamen te maken uit materialen als hout, papier en aluminium. Ook dichter Paul Celan verkent in zijn gedichten een wereld die zich buiten mens en taal bevindt. Pas wanneer de vanzelfsprekendheid van dat wat we als ‘menselijk’ beschouwen wegvalt, is er mogelijkheid tot de fundamentele reflectie van wat ‘mens zijn’ betekent.
Matisklo gaat 14 november in première in de Bourlaschouwburg waarvoor ze de komende twee weken repeteren in de De Brakke Grond, Amsterdam.
Tekstrepetitie met Joeri Happel en Benjamin Cools
Tekstrepetitie van Matisklo met Bosse Provoost, Ezra Veldhuis, Geert Belpaeme en Max Pairon
Bosse Provoost presenteerde de 'mensomvattende' kostuums die Max Pairon ontwikkelde en deel uitmaken van zijn nieuwe productie Matisklo.
Deze week volgden Lisaboa, Timeau, Bosse en Hannah een vierdaagse lichtworkshop onder leiding van Fabiana Piccioli (Grensgeval, Vergeef ons).