Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.
Timeau De Keyser (1988) studeerde in 2011 af aan de School of Arts|KASK Gent. Samen met Hans Mortelmans en Simon De Winne richtte hij tibaldus op. Na een reeks eerder abstracte voorstellingen zoals Paard: een opera, groeide bij tibaldus een hernieuwde interesse voor het ‘toneelspel’ en kwam de acteur weer centraal te staan. Bij de Poolse auteur Witold Gombrowicz vond de groep het juiste materiaal om zijn (speel)visie verder te ontwikkelen, met twee spitse voorstellingen als resultaat: Yvonne, Prinses van Bourgondië en Het Huwelijk. “Het spel moet ernst zijn, om spel te zijn!”
Timeau De Keyser werkte ook regelmatig samen met filmmaker Pieter Dumoulin. Samen maakten ze de kortfilm De Reconstructie (2015) en de langspeelfilm Etangs Noirs (2018).
Timeau De Keyser (1988) studeerde in 2011 af aan de School of Arts|KASK Gent. Samen met Hans Mortelmans en Simon De Winne richtte hij tibaldus op, waarmee hij o.a. Paard: een opera (2010), 4/3 (2012) en Persona (2013) maakte. Opvallend was de keuze om zowel met professionele als niet-professionele acteurs te werken. Na die eerste voorstellingen, die eerder abstract en beeldend waren, groeide er een hernieuwde interesse voor het ‘toneelspel’ en kwam de ‘acteur’ weer centraal te staan. Bij de Poolse auteur Witold Gombrowicz vond Tibaldus het juiste materiaal om hun (speel)visie verder te ontwikkelen. Dat resulteerde eerst in Yvonne, Prinses van Bourgondië, dat in 2016 in de Bourlaschouwburg in première ging. Ontdaan van alle theatrale middelen stelde Tibaldus zich radicaal scherp op het spel. Slechts met behulp van minieme dansante bewegingen en een concentratie op de woorden belichaamden de spelers – letterlijk – de betekenis van Gombrowicz’ tekst. “De combinatie van Gombrowicz’ Yvonne, Prinses van Bourgondië met de poëtica van Tibaldus is een match made in heaven. Zowel voor de spelers als de toeschouwers”, aldus Jasper Delbeke in Etcetera. Tijdens Love at first Sight II presenteerde Tibaldus teksten van Hans Mortelmans in de installatie Nooit Opgevoerd Toneel, een reeks storende ‘voorvallen’ die de spelers verhinderen aan de opvoering van het eigenlijke stuk toe te komen. Ook hier waarde de geest van Gombrowicz rond; geen toeval dat diens tweede stuk, Het Huwelijk, voor Tibaldus het vervolg werd op Yvonne. Opnieuw de concentratie op het spel – ”Het spel moet ernst zijn om spel te zijn!”–, nu ‘verlucht’ met (eigen bewerkingen van) live gebrachte polyfone gezangen. “Dit is het juiste stuk op het juiste moment: Het Huwelijk verbeeldt de verantwoordelijkheid die elk spreken vereist en geeft in politiek correcte tijden een actuele draai aan een zeventig jaar oude tekst”, schreef Gilles Michiels in Etcetera.
In september 2020 creëren Timeau De Keyser en tibaldus de productie Gekken & Specialisten, op tekst van Nobelprijswinnaar Wole Soyinka. Gekken & Specialisten ontmaskert met waanzin en woordspel onze samenleving als een eeuwige machtsstrijd tussen geloofssystemen die elk voor zich de waarheid claimen. Ondertussen bereidt het gezelschap ook Operette voor, Gombrowicz’ derde en laatste theatertekst.
Timeau De Keyser werkt ook regelmatig samen met filmmaker Pieter Dumoulin. Samen maakten ze de kortfilm De Reconstructie (2015) en de langspeelfilm Etangs Noirs (2018). Etangs Noirs werd gefilmd in de Brusselse ‘Modelwijk’ en gespeeld door bewoners uit deze wijk. “Niets is wat het lijkt in dit raadselachtige mysterie dat een van de meest originele films van het jaar belooft te worden. (...) Zoekend naar ingehouden spanning en een subtiel gevoel van naderend onheil in het alledaagse houden ze de kijker vast in een staat van ongrijpbare onrust.” (Michael Blyth, programmator BFI London Film Festival).
Timeau De Keyser schrijft ook regelmatig meer reflexieve bijdragen voor theatertijdschriften als Etcetera, zoals het recente Wie behoort de verbeelding toe? (maart 2020).
Ondertussen heeft Timeau stage gelopen bij Jan Fabre (Belgian Rules/Belgium Rules), Guy Cassiers (Vergeef ons) en Olympique Dramatique (Angels in America).
Lees hier het gesprek met Timeau De Keyser.
Vandaag spelen Hannah De Meyer (new skin) én Timeau De Keyser (Het Huwelijk) in Parijs.
Van 9 tot 18 oktober zijn drie P.U.L.S.artiesten te gast in het Théâtre de la Bastille in Parijs. Naar aanleiding van deze P.U.L.S.week sprak journalist Victor Roussel met Timeau De Keyser over zijn werk.
Verder lezenP.U.L.S. week in Parijs - van 9 tot 18 oktober
Het Théâtre de la Bastille in Parijs volgt het Vlaams theater al meer dan dertig jaar. Gefascineerd door de vitaliteit van het Vlaamse theater engageert het Théâtre de la Bastille zich nu om het P.U.L.S.project te volgen en te presenteren aan haar publiek.
Een pleidooi voor toneelspelen als doen alsof
In dit essay ontwikkelt Timeau De Keyser zeven gedachten over de waarde van toneelspelen in een tijd die vraagt om 'echte' kunst.
"Theater toont geen wetenschappelijke waarheid, geen wiskundige waarheid, geen filosofische waarheid. Het is een waarheid die een lichaam ervaart. Er zijn geen andere ideeën dan vleesgeworden ideeën. Er bestaat geen woord dat niet lichamelijk is." - Witold Gombrowicz
Tibaldus mocht tijdens de voorstellingen van Het Huwelijk in Den Bosch een bijzondere gast ontvangen: Paul Beers, de Nederlandse vertaler van Witold Gombrowicz. Enkele jaren voordat Gombrowicz overleed, ontmoette de twee elkaar nog. Na de voorstelling volgde een bijzonder ontmoeting tussen Paul Beers en de cast.