Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.
Bosse Provoost (1993) voltooide in 2016 de masteropleiding Drama aan de School of Arts|KASK Gent. Zijn voorstellingen bestaan uit “composities van lichtverschuivingen, stiltes, ritmische spielereien en half-menselijk aandoende figuren”. Zijn eerste voorstellingen maakte hij met Kobe Chielens, waarin ze samen vaak de fysieke taal van tekenfilmfiguren opzochten. Recenter werk verkent het gebied tussen theater, performance en installatiekunst. Theaterruimtes worden geactiveerd tot ‘omgevingen’ waarin alles wat zich in een zaal bevindt de mogelijkheid in zich draagt om te spreken. Matisklo (2018) is een uitdagende zoektocht naar wat afbeeldbaar en uitspreekbaar is van de aardedonkere gedichten van de joods-Roemeense dichter Paul Celan. In SUN-SET (2020), gemaakt met Ezra Veldhuis, staat de evocatieve werking van licht en duisternis op een toeschouwer centraal. Het is een intieme performance die je zintuigen op scherp zet en speelt op de grens tussen waarneming en verbeelding.
Bosse Provoost (1993) studeerde in 2016 af aan de masteropleiding Drama aan de School of Arts|KASK Gent. Zijn voorstellingen bestaan uit “composities van lichtverschuivingen, stiltes, ritmische spielereien en half-menselijk aandoende figuren”. In 2015 maakte hij twee voorstellingen met Kobe Chielens. Herberg, een weids en adembenemend anti-spektakel, speelde bij zonsondergang, onder een snelwegviaduct en op grote afstand van het publiek. In Moore Bacon! werd er met miniem licht in een aardedonkere ruimte een radicaal spel met ‘zintuiglijke onderprikkeling’ gespeeld, waardoor de toeschouwer onmogelijke beelden waarnam. De voorstelling won de Jong Theaterprijs op Theater Aan Zee en Het Debuut op ITs Festival Amsterdam, en tourde in België en Nederland. “Een ongelofelijk sterke voorstelling”, stond in het juryverslag van TAZ.
In 2017 maakt Bosse The Act of Dying met het collectief de polen, waarin drie spelers een geanimeerd spel van sterven en verrijzen spelen. Een bewegend houten raamwerk gaf tegenspel op de tonen van Gorecki’s Derde Symfonie. In Matisklo (2018) dat hij maakte met o.m. Ezra Veldhuis verfijnde Bosse Provoost zijn zoektocht naar de limieten van het uitspreekbare en afbeeldbare. De voorstelling werd opgebouwd rond de gedichten van Paul Celan, waarin ieder woord als een opgeraapte steen is die vanuit meerdere richtingen bekeken kan worden. De twee acteurs werden in hun ‘betekenisjacht’ (dixit Celan) met gedichten vergezeld door figuren in enkele radicale, ‘mensomvattende’ kostuums van Max Pairon. Carl De Strycker, hoofdredacteur van Poëziekrant: “Zelden beleefde ik zo’n bevreemdende theateravond, maar ook nooit eerder had ik het gevoel dat poëzie accurater op scène werd gebracht.”
Het recente SUN-SET (2020), gemaakt met Ezra Veldhuis, verkent hoe een 'kosmogonisch moment' kan worden verbeeld, het fragiele moment waarop 'niets' omslaat in 'iets'. Schipperend tussen licht en duisternis, abstractie en figuratie, roept SUN-SET bastaardwerelden op, in een theaterzaal die zelf wel lijkt te leven. “Het briljante van de voorstelling is dat ze vertrekt van oude, bekende beeldformules waarin ‘licht’ voor een theatraal idee van ‘waarheid’ en ‘schepping’ staat om elders uit te komen. Ze laat ons zien dat we die werkelijkheid zelf produceren." Pieter T’Jonck.
Voor het najaar 2021 staat een nieuwe productie op het programma, Indoor Weather, een locatievoorstelling in het theater. Meestal staat het apparaat van een theaterzaal ten dienste van een regisseur en zijn of haar performers. Een groot deel van wat zich effectief in deze ruimte afspeelt, is onzichtbaar en onhoorbaar. Indoor Weather wil deze verhoudingen bevragen en binnenste buiten keren. De ecologische catastrofe is een uitnodiging om een poëticale omslag te maken in de grote zaal, een ruimte die traditioneel de mens als middelpunt der dingen plaatst. De speakers spreken, de schijnwerpers treden in de spotlight, het wegrennende mannetje op het nooduitgangsbord raakt geen meter vooruit.
Bosse liep inmiddels stage bij Jan Lauwers (Oorlog en Terpentijn), Ivo van Hove (Een klein leven) en Guy Cassiers (Bagaar).
Lees hier het gesprek met Bosse Provoost.
“Een kosmogonie is een verhaal over het moment waarop ‘niets’ omslaat naar ‘iets’, een verhaal over het ontstaan van de kosmos. Tijdens het maken van SUN-SET hebben we veel zo’n verhalen gelezen, en viel het ons op hoe licht daar steeds een prominente rol in inneemt. Zo wordt in het Oude Testament het licht niet één maar twee keer geschapen, wat sommige joodse mystici ertoe bracht om het eerste licht te interpreteren als de zelfschepping van God door een nog oudere, verborgen, dode god. Volgens sommige Inuït-verhalen is het dan weer zo dat de mens blind en onsterfelijk in het donker rondkroop, tot met de komst van het licht ook de dood kwam. Onze relatie tot de werkelijkheid, onze verbeelding bij de dood, verlossing en goddelijkheid, de verhalen die we bedenken om het onverklaarbare een plek te geven, lijken fundamenteel verstrengeld met de manier waarop we licht ervaren.”
- Bosse Provoost
Op 6 februari gaat SUN-SET van Ezra Veldhuis en Bosse Provoost in première, een voorstelling opgebouwd uit lichtveranderingen.
Oshin Albrecht geeft een inkijk in haar rol als performer in SUN-SET, waar ze samen met Ezra Veldhuis en Bosse Provoost aan werkt. Nog vier weken voor de première!
Verder lezenEen grote inspiratiebron voor SUN-SET, de voorstelling van Bosse Provoost en Ezra Veldhuis die 6 februari in première gaat in de V36, is de Amerikaanse experimentele filmmaker Stan Brakhage.
Verder lezenOp 15 en 16 november 2019 hielden Bosse Provoost, Ezra Veldhuis en Oshin Albrecht al een eerste try-out van SUN-SET in Playground in STUK. Dagmar Dirckx schreef deze aankondigingstekst.
Verder lezenAfgelopen weekend deden Ezra Veldhuis, Bosse Provoost en Oshin Albrecht een eerste try-out van SUN-SET in Playground in STUK.
Tijdens hun residentie in Kunstencentrum BUDA keerden Ezra Veldhuis, Bosse Provoost en Oshin Albrecht de black box binnenstebuiten in hun zoektocht naar een kosmogonisch moment: het ontspringen van iets uit het niets, ‘de geboorte van een wereld’.
Next stop: STUK met op 15 en 16 november try-out van SUN-SET op Playground in STUK, Leuven!
Oshin Albrecht, Ezra Veldhuis en Bosse Provoost zitten volop in het maakproces van SUN-SET. Ze resideerden de afgelopen weken in KAAP en probeerden een maan in de theaterzaal binnen te krijgen.
Een mooie recensie over Matisklo uit Parijs: "Er zijn van die enigmatische en strenge creaties die kordaat blijk geven van lef, zonder toegevingen, met het risico onbegrijpelijk te zijn. Matisklo is een vreemde en fascinerende ervaring. Je moet je laten meeslepen door deze voorstelling, je overgeven aan de zuivere en contradictoire gevoelens die ze opwekt, van ergernis tot gewillige overgave."
Verder lezenDe P.U.L.S.-week in Parijs liep van 9 tot 18 oktober in Théâtre de la Bastille, met voorstellingen van Het Huwelijk, new skin (Franse versie) en Matisklo. Een spannend gebeuren voor artiesten en het Parijse publiek, dat zeer goed bezocht werd. Met een hartverwarmende ontvangst door de équipe van La Bastille…
Verder lezen