Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.
Timeau De Keyser (1988) studeerde in 2011 af aan de School of Arts|KASK Gent. Samen met Hans Mortelmans en Simon De Winne richtte hij tibaldus op. Na een reeks eerder abstracte voorstellingen zoals Paard: een opera, groeide bij tibaldus een hernieuwde interesse voor het ‘toneelspel’ en kwam de acteur weer centraal te staan. Bij de Poolse auteur Witold Gombrowicz vond de groep het juiste materiaal om zijn (speel)visie verder te ontwikkelen, met twee spitse voorstellingen als resultaat: Yvonne, Prinses van Bourgondië en Het Huwelijk. “Het spel moet ernst zijn, om spel te zijn!”
Timeau De Keyser werkte ook regelmatig samen met filmmaker Pieter Dumoulin. Samen maakten ze de kortfilm De Reconstructie (2015) en de langspeelfilm Etangs Noirs (2018).
Timeau De Keyser (1988) studeerde in 2011 af aan de School of Arts|KASK Gent. Samen met Hans Mortelmans en Simon De Winne richtte hij tibaldus op, waarmee hij o.a. Paard: een opera (2010), 4/3 (2012) en Persona (2013) maakte. Opvallend was de keuze om zowel met professionele als niet-professionele acteurs te werken. Na die eerste voorstellingen, die eerder abstract en beeldend waren, groeide er een hernieuwde interesse voor het ‘toneelspel’ en kwam de ‘acteur’ weer centraal te staan. Bij de Poolse auteur Witold Gombrowicz vond Tibaldus het juiste materiaal om hun (speel)visie verder te ontwikkelen. Dat resulteerde eerst in Yvonne, Prinses van Bourgondië, dat in 2016 in de Bourlaschouwburg in première ging. Ontdaan van alle theatrale middelen stelde Tibaldus zich radicaal scherp op het spel. Slechts met behulp van minieme dansante bewegingen en een concentratie op de woorden belichaamden de spelers – letterlijk – de betekenis van Gombrowicz’ tekst. “De combinatie van Gombrowicz’ Yvonne, Prinses van Bourgondië met de poëtica van Tibaldus is een match made in heaven. Zowel voor de spelers als de toeschouwers”, aldus Jasper Delbeke in Etcetera. Tijdens Love at first Sight II presenteerde Tibaldus teksten van Hans Mortelmans in de installatie Nooit Opgevoerd Toneel, een reeks storende ‘voorvallen’ die de spelers verhinderen aan de opvoering van het eigenlijke stuk toe te komen. Ook hier waarde de geest van Gombrowicz rond; geen toeval dat diens tweede stuk, Het Huwelijk, voor Tibaldus het vervolg werd op Yvonne. Opnieuw de concentratie op het spel – ”Het spel moet ernst zijn om spel te zijn!”–, nu ‘verlucht’ met (eigen bewerkingen van) live gebrachte polyfone gezangen. “Dit is het juiste stuk op het juiste moment: Het Huwelijk verbeeldt de verantwoordelijkheid die elk spreken vereist en geeft in politiek correcte tijden een actuele draai aan een zeventig jaar oude tekst”, schreef Gilles Michiels in Etcetera.
In september 2020 creëren Timeau De Keyser en tibaldus de productie Gekken & Specialisten, op tekst van Nobelprijswinnaar Wole Soyinka. Gekken & Specialisten ontmaskert met waanzin en woordspel onze samenleving als een eeuwige machtsstrijd tussen geloofssystemen die elk voor zich de waarheid claimen. Ondertussen bereidt het gezelschap ook Operette voor, Gombrowicz’ derde en laatste theatertekst.
Timeau De Keyser werkt ook regelmatig samen met filmmaker Pieter Dumoulin. Samen maakten ze de kortfilm De Reconstructie (2015) en de langspeelfilm Etangs Noirs (2018). Etangs Noirs werd gefilmd in de Brusselse ‘Modelwijk’ en gespeeld door bewoners uit deze wijk. “Niets is wat het lijkt in dit raadselachtige mysterie dat een van de meest originele films van het jaar belooft te worden. (...) Zoekend naar ingehouden spanning en een subtiel gevoel van naderend onheil in het alledaagse houden ze de kijker vast in een staat van ongrijpbare onrust.” (Michael Blyth, programmator BFI London Film Festival).
Timeau De Keyser schrijft ook regelmatig meer reflexieve bijdragen voor theatertijdschriften als Etcetera, zoals het recente Wie behoort de verbeelding toe? (maart 2020).
Ondertussen heeft Timeau stage gelopen bij Jan Fabre (Belgian Rules/Belgium Rules), Guy Cassiers (Vergeef ons) en Olympique Dramatique (Angels in America).
Lees hier het gesprek met Timeau De Keyser.
Lisaboa, Bosse, Timeau en Hannah ontmoeten Meg Stuart in NTGent, naar aanleiding van enkele van haar voorstellingen die recent in België te zien waren (Shown and Told, samen met Tim Etchells; Built to Last; UNTIL OUR HEARTS STOP).
“You should always give everything as if you don’t know afterwards what to do anymore”. (Meg Stuart)
Meg Stuart (1965) is een Amerikaanse choreografe en danseres, wonend en werkzaam in Brussel en Berlijn. Haar gezelschap, Damaged Goods, opereert sinds 1994 vanuit Brussel.
P.U.L.S. - een tussenstand!
Het vierjarig traject van nieuwe makers voor de grote scène is welbeschouwd al over de helft. Dat vraagt om een terugblik en een vooruitzicht.
Tibaldus leest Jean Genet
Iedere dinsdagavond in december en januari leest Tibaldus in groep stukken, met de bedoeling er daar uiteindelijk eentje uit te kiezen voor de nieuwe voorstelling.
Vandaag: De zwarten en Het balkon
Tibaldus leest Jean Genet
Iedere dinsdagavond in december en januari leest Tibaldus in groep stukken, met de bedoeling er daar uiteindelijk eentje uit te kiezen voor de nieuwe voorstelling.
Vandaag: De zwarten en Het balkon
ONTMOETINGEN / WORKSHOPS
Ontmoeting met Kristof Van Baarle over dramaturgie:
gezamenlijke lezing van Wereldvreemdheid van Patricia De Martelaere, en vertoning van een fragment van Les Maîtres Fous van Jean Rouch. Voor Van Baarle zijn het allebei referenties over de vraag hoe een vorm te vinden die politiek is, of naar de politiek van de vorm.
ONTMOETINGEN / WORKSHOPS
Ontmoeting met Johan Leysen over toneelspelen:
"Het is lastig om iets zinnigs te zeggen over toneelspelen. Ik heb noodgedwongen wel één en ander opgestoken in de loop der jaren, maar ik probeer het telkens weer spannend te houden door mijn ervaring te vergeten en steeds weer opnieuw te beginnen."
Timeau De Keyser gaat voor rekto:verso in gesprek met critica Charlotte De Somviele over de positie van ideologie in theater.
Makers en critici willen en kunnen vandaag niet om de werkelijkheid heen. Dat was vroeger niet anders, maar de huidige generatie lijkt toch politiek bewuster dan de vorige. Is dat zo? En volgt hieruit dat de kritiek het theater vooral ideologisch taxeert, en ethiek in de plaats stelt van esthetiek? Of zijn dat de polen waar we in de praktijk – het theatermaken én de kritiek – eigenlijk weinig mee kunnen aanvangen?
Lees het integrale artikel hier.
De film 'Etangs Noirs' van Timeau De Keyser en Pieter Dumoulin ging zondag in première op Film Fest Gent en werd er bijzonder warm ontvangen!
Dinsdag internationale première op BFI London Filmfestival.