Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.

Timeau De Keyser

Timeau De Keyser (1988) studeerde in 2011 af aan de School of Arts|KASK Gent. Samen met Hans Mortelmans en Simon De Winne richtte hij Tibaldus op, waarmee hij o.a. Paard: een opera (2010), 4/3 (2012) en Persona (2013) maakte. Opvallend was de keuze om zowel met professionele als niet-professionele acteurs te werken. Na die eerste voorstellingen, die eerder abstract en beeldend waren, groeide er een hernieuwde interesse voor het ‘toneelspel’ en kwam de ‘acteur’ weer centraal te staan. Bij de Poolse auteur Witold Gombrowicz vond Tibaldus het juiste materiaal om hun (speel)visie verder te ontwikkelen. Dat resulteerde eerst in Yvonne, Prinses van Bourgondië, dat in 2016 in de Bourlaschouwburg in première ging. Ontdaan van alle theatrale middelen stelde Tibaldus zich radicaal scherp op het spel. Slechts met behulp van minieme dansante bewegingen en een concentratie op de woorden belichaamden de spelers – letterlijk – de betekenis van Gombrowicz’ tekst. “De combinatie van Gombrowicz’ Yvonne, Prinses van Bourgondië met de poëtica van Tibaldus is een match made in heaven. Zowel voor de spelers als de toeschouwers”, aldus Jasper Delbeke in Etcetera. Tijdens Love at first Sight II presenteerde Tibaldus teksten van Hans Mortelmans in de installatie Nooit Opgevoerd Toneel, een reeks storende ‘voorvallen’ die de spelers verhinderen aan de opvoering van het eigenlijke stuk toe te komen. Ook hier waarde de geest van Gombrowicz rond; geen toeval dat diens tweede stuk, Het Huwelijk, voor Tibaldus het vervolg werd op Yvonne. Opnieuw de concentratie op het spel – ”Het spel moet ernst zijn om spel te zijn!”–, nu ‘verlucht’ met (eigen bewerkingen van) live gebrachte polyfone gezangen. “Dit is het juiste stuk op het juiste moment: Het Huwelijk verbeeldt de verantwoordelijkheid die elk spreken vereist en geeft in politiek correcte tijden een actuele draai aan een zeventig jaar oude tekst”, schreef Gilles Michiels in Etcetera.
Een nieuwe Tibaldus-voorstelling is pas voorzien voor september 2020. Ondertussen grasduint het gezelschap met vrolijke ernst in het repertoire van uiteenlopende auteurs als Jean Genet, Lou-Andreas Salomé, Bernard-Marie Koltès en George Bernard Shaw.
Timeau De Keyser is ook filmregisseur. In 2015 realiseerde hij samen met Pieter Dumoulin de kortfilm De Reconstructie, en in 2018 lanceerde het duo Etangs Noirs, een langspeler. Uniek aan deze film is niet alleen dat hij gedraaid werd in de Brusselse ‘Modelwijk’ van Renaat Braem, maar ook dat de meeste spelers – onder wie hoofdrol Cédric Luvuezo – in die Modelwijk wonen. “Niets is wat het lijkt in dit raadselachtige mysterie dat een van de meest originele films van het jaar belooft te worden. (...) Zoekend naar ingehouden spanning en een subtiel gevoel van naderend onheil in het alledaagse houden ze de kijker vast in een staat van ongrijpbare onrust.” (Michael Blyth, programmator BFI London Film Festival).
Ondertussen heeft Timeau stage gelopen bij Jan Fabre (Belgian Rules/Belgium Rules) en Guy Cassiers (Vergeef ons).
tibaldus.be

Lees hier het gesprek met Timeau De Keyser.

Volledig profiel weergeven
Timeau De Keyser
Vorige
  1. 1
  2. ...
  3. 6
  4. 7