Project for Upcoming artists for the Large Stage.
Vier jonge regisseurs bevragen, onderzoeken en bespelen de grote zaal.
Volg hier hun projecten, hun werkproces en hun dialoog.
Timeau De Keyser (1988) studeerde in 2011 af aan de School of Arts|KASK Gent. Samen met Hans Mortelmans en Simon De Winne richtte hij tibaldus op. Na een reeks eerder abstracte voorstellingen zoals Paard: een opera, groeide bij tibaldus een hernieuwde interesse voor het ‘toneelspel’ en kwam de acteur weer centraal te staan. Bij de Poolse auteur Witold Gombrowicz vond de groep het juiste materiaal om zijn (speel)visie verder te ontwikkelen, met twee spitse voorstellingen als resultaat: Yvonne, Prinses van Bourgondië en Het Huwelijk. “Het spel moet ernst zijn, om spel te zijn!”
Timeau De Keyser werkte ook regelmatig samen met filmmaker Pieter Dumoulin. Samen maakten ze de kortfilm De Reconstructie (2015) en de langspeelfilm Etangs Noirs (2018).
Timeau De Keyser (1988) studeerde in 2011 af aan de School of Arts|KASK Gent. Samen met Hans Mortelmans en Simon De Winne richtte hij tibaldus op, waarmee hij o.a. Paard: een opera (2010), 4/3 (2012) en Persona (2013) maakte. Opvallend was de keuze om zowel met professionele als niet-professionele acteurs te werken. Na die eerste voorstellingen, die eerder abstract en beeldend waren, groeide er een hernieuwde interesse voor het ‘toneelspel’ en kwam de ‘acteur’ weer centraal te staan. Bij de Poolse auteur Witold Gombrowicz vond Tibaldus het juiste materiaal om hun (speel)visie verder te ontwikkelen. Dat resulteerde eerst in Yvonne, Prinses van Bourgondië, dat in 2016 in de Bourlaschouwburg in première ging. Ontdaan van alle theatrale middelen stelde Tibaldus zich radicaal scherp op het spel. Slechts met behulp van minieme dansante bewegingen en een concentratie op de woorden belichaamden de spelers – letterlijk – de betekenis van Gombrowicz’ tekst. “De combinatie van Gombrowicz’ Yvonne, Prinses van Bourgondië met de poëtica van Tibaldus is een match made in heaven. Zowel voor de spelers als de toeschouwers”, aldus Jasper Delbeke in Etcetera. Tijdens Love at first Sight II presenteerde Tibaldus teksten van Hans Mortelmans in de installatie Nooit Opgevoerd Toneel, een reeks storende ‘voorvallen’ die de spelers verhinderen aan de opvoering van het eigenlijke stuk toe te komen. Ook hier waarde de geest van Gombrowicz rond; geen toeval dat diens tweede stuk, Het Huwelijk, voor Tibaldus het vervolg werd op Yvonne. Opnieuw de concentratie op het spel – ”Het spel moet ernst zijn om spel te zijn!”–, nu ‘verlucht’ met (eigen bewerkingen van) live gebrachte polyfone gezangen. “Dit is het juiste stuk op het juiste moment: Het Huwelijk verbeeldt de verantwoordelijkheid die elk spreken vereist en geeft in politiek correcte tijden een actuele draai aan een zeventig jaar oude tekst”, schreef Gilles Michiels in Etcetera.
In september 2020 creëren Timeau De Keyser en tibaldus de productie Gekken & Specialisten, op tekst van Nobelprijswinnaar Wole Soyinka. Gekken & Specialisten ontmaskert met waanzin en woordspel onze samenleving als een eeuwige machtsstrijd tussen geloofssystemen die elk voor zich de waarheid claimen. Ondertussen bereidt het gezelschap ook Operette voor, Gombrowicz’ derde en laatste theatertekst.
Timeau De Keyser werkt ook regelmatig samen met filmmaker Pieter Dumoulin. Samen maakten ze de kortfilm De Reconstructie (2015) en de langspeelfilm Etangs Noirs (2018). Etangs Noirs werd gefilmd in de Brusselse ‘Modelwijk’ en gespeeld door bewoners uit deze wijk. “Niets is wat het lijkt in dit raadselachtige mysterie dat een van de meest originele films van het jaar belooft te worden. (...) Zoekend naar ingehouden spanning en een subtiel gevoel van naderend onheil in het alledaagse houden ze de kijker vast in een staat van ongrijpbare onrust.” (Michael Blyth, programmator BFI London Film Festival).
Timeau De Keyser schrijft ook regelmatig meer reflexieve bijdragen voor theatertijdschriften als Etcetera, zoals het recente Wie behoort de verbeelding toe? (maart 2020).
Ondertussen heeft Timeau stage gelopen bij Jan Fabre (Belgian Rules/Belgium Rules), Guy Cassiers (Vergeef ons) en Olympique Dramatique (Angels in America).
Lees hier het gesprek met Timeau De Keyser.
Tibaldus repeteert op de zolder van de Bourla volop voor Het Huwelijk dat op 19 september in première gaat in de schouwburg.
Ferre Marnef tijdens de repetitie van Het Huwelijk
Timeau De Keyser en Tibaldus repeteren met Het Huwelijk
Simon De Winne en Hendrik Van Doorn tijdens de repetitie van Het Huwelijk
Tibaldus gaat op Love at first Sight 2018 in première met Het Huwelijk naar de tekst van Pools auteur Witold Gombrowicz.
Gombrowicz werd in 1904 geboren en verhuisde voor een studie rechten naar Warschau. Bij het uitbreken van WOII was hij net op missie als verslaggever in Argentinië. Bijgevolg besloot hij daar vrijwillig in ballingschap te gaan tot en met 1963. Hij had toen al enkele van zijn later gelauwerde werken geschreven zoals het theaterstuk Yvonne, prinses van Bourgondië (1935) en de roman Ferdydurke (1937), in 1953 begon hij aan zijn dagboek. Gestuurd door een kritische blik op Polen zet hij hierin zijn theorieën grondig uiteen, onder meer die van de Vorm. Onder Vorm verstond hij voornamelijk conventie. Gedurende zijn hele leven worstelde hij met het idee dat een vastgelegde Vorm de menselijke conditie bepaalt. Mensen drukken zich naar buitenwereld uit zoals ze denken te moeten verschijnen, opgelegd door de ander, de cultuur en de maatschappij. Om zich hieruit te bevrijden moet men trachten te streven naar een soort van vormloosheid, een staat van voortdurende evolutie. Communisme was in zijn ogen een tirannieke uiting van die Vorm-theorie daar de ideologie zijn aanhangers oplegt om zich volledig te onderwerpen aan de autoriteit van anderen.
Het fragment ‘Donderdag’ schreef Gombrowicz in 1954 toen hij voor een Poolse bank in Buenos Aires werkte, nog steeds levend in grote armoede. De distributie van het dagboek werd nog tot na zijn dood verboden in Polen, pas in de jaren 80 werd het in een gecensureerde versie gepubliceerd.
DONDERDAG:
Verder lezen
Naar aanleiding van de lezing in Slogi (Sloveens instituut voor theater) te Ljubljana schreef Bart Meuleman een essay dat een inkijk geeft in de totstandkoming en de werking van P.U.L.S.. De tekst kan u hier integraal lezen.
Verder lezenBart Meuleman en Dina Dooreman werden uitgenodigd door het Glej theater om een lezing over de werking van P.U.L.S. te houden in Slogi (Sloveens instituut voor theater) in Ljubljana.
Tibaldus tijdens de eerste lezing van Het Huwelijk, een tekst van Witold Gombrowicz
Acteurs Hendrik Van Doorn, Simon De Winne, Hans Mortelmans en vocalist Sander De Winne droegen voor het eerst een fragmentje uit de nieuwe productie Het Huwelijk voor. Naar een tekst van Witold Gombrowicz, onder regie van Timeau De Keyser.
Deze week volgden Lisaboa, Timeau, Bosse en Hannah een vierdaagse lichtworkshop onder leiding van Fabiana Piccioli (Grensgeval, Vergeef ons).
Deze voormiddag werd Yvonne, Prinses van Bourgondië door Timeau De Keyser en Hans Mortelmans gepresenteerd in de Arenbergschouwburg naar aanleiding van hun selectie voor Circuit X, een platform dat jongere en minder bekende podiumkunstenaars extra speelplekken biedt. Zo zal de voorstelling alvast op het TheaterFestival te zien zijn.